torsdag, januari 17, 2008

Reagera mera

Reagera mera, klaga mindre, gör något. Om detta handlar min blogg.

Oftast hör jag andra som klagar som inte tycker om hur samhället fungerar, om hur politikerna och de som styr tar beslut som inte passar dem, men det som jag undrar är om de som uttrycker sig så har tänkt på att de som styr inte väljs sig själva, utan att det är varje medborgare som har makten att välja.
Eftersom jag är född och uppvuxen i Chile är min erfarenhet av politik lite annorlunda än andra svenskar. Jag växte upp under en diktatur som var min trygghet på något sätt och samtidigt anledningen till att engagera mig i samhällsfrågor.Som ung var jag en idealist och det är jag fortfarande, men jag har lärt mig med åren att det mest effektiva sättet att lyckas är att påverka sin egen situation och det gör man inte genom att protestera, klaga eller spela politiska sånger utan genom att engagera sig på riktigt, ta tag i problemen och försöka hitta lösningar där man själv är huvudaktören, där man själv kan hjälpa sig själv och hjälpa andra.Jag kom till Sverige med en socialdemokratisk regering, men ganska tidigt upptäckte jag att det inte var den politiken som jag trodde på och så fort jag kunde blev jag medlem i Moderaterna. Utveckling är huvudordet för mig, handel och framför allt individens förmåga att påverka sin egen situation är förutsättningar till ett välfungerande samhälle.

Så välkommen att kommentera, argumentera, debattera eller säga vad du vill för jag tänker i alla fall säga vad jag tycker.

Edith

Inga kommentarer: