tisdag, januari 29, 2008

Utökad utbildning för att ta körkort

"Hårdare regler väntar för blivande körkortsinnehavare. Näringsdepartementet vill att dagens riskutbildning för körkortsaspiranter på fyra timmar ska fördubblas, skriver Svenska Dagbladet. Det innebär också att det blir dyrare att ta körkort." Det kan man läsa i dagens tidningar

Är det verkligen rätt lösning att utöka utbildningen? Ska ungdomar verkligen lära sig att ta hänsyn i trafiken bara genom en kort utbildning när idag inte ens starka bilder i medierna om trafikolyckor gör att förare kör försiktigt?

Blivande unga förare gör som de ser. Om man är ute på vägarna kan man se hur bilarna överstrider hastighetsgränserna, man ser hur förare inte ens använder blinkers när de ska köra om eller svänga och ”tre sekunders regel” är något som bara finns i böckerna.

Det är hela samhället som har förändrat attityden när det gäller beteendet i trafiken och detta ändrar man inte med en kort utbildning och genom att göra det ännu svårare för dem som vill ta körkort.

Man gör som man ser och det hjälper inte att lära sig en hel bok med trafikregler när i verkligheten är det de erfarna förarna som in respekterar dessa.

Jag har åkt mycket bil i Spanien, inte kört själv, men åkt som passagerare genom många vägar. Första turen trodde jag att jag skulle dö, men sedan upptäckte jag att det fungerade där och om de hade kört som i Sverige då hade det hänt flera olyckor. Om jag hade övertygat mina spanska vänner att köra som man gör här då hade jag kanske gjort min sista resa.

Men detta vill jag inte påstå att spanjorernas sätt att köra är korrekt, utan att problemet där liknar det som idag har vi här - samhällets förhållande till trafiken - och om man inte anpassar sig efter det som händer när man åker i 50, 70 eller 110 km i timmen då är det ”kört”.

Om jag hade kunnat bestämma hade jag infört en obligatorisk utbildning för dem som har haft körkort i flera år, de som har skaffa sig en vana och inte ens tänker när de kör. De som inte vet vad de nya skyltarna betyder. De som kör per automatik och tycker att de inte behöver blinka när de ska för de som koll i trafiken.

Jag tror inte att det finns fler ungdomar än erfarna förare som orsakar olyckor. De flesta som tar sitt körkort gör rätt i början och de som riskerar att förlora det kommer inte att ändra attityden bara för att de måste gå igenom en utbildning.

En attitydförändring behövs, men bland erfarna förare och ungdomar ska lära sig av dem och få information från föräldrarna.

När jag åker genom Skåne är det inte precis unga förare som kör över hastighetsgränsen.

Mer kan man läsa i Sydsvenskan genom länken: http://sydsvenskan.se/bil/article297084.ece

Inga kommentarer: