fredag, januari 29, 2010

Burka eller inte burka

Jag håller med dem som säger att alla skall ha rätt att få klä sig som man vill och jag är glad över att leva i ett land där respekten för individen finns och där man även har accepterat andra kulturer. MEN jag har aldrig förstått att grupper som gärna vill behålla sina traditioner och sina religiösa övertygelser skall ha speciella regler och ska tvinga hela samhället att acceptera deras krav.
Nej, staten kan inte lägga sig i hur man klär sig privat, men på samma sätt som jag inte får komma med bara bhå till min arbetsplats får man inte heller komma med något som täcker hela ansiktet.
Förbud skall kanske inte finnas, men krav från arbetsgivare skall kunnas finnas. Varför blir det inte en stor grej av det att på många ställen får man inte komma med korta byxor på sommaren? Varför har ingen bankanställd tvingat sin arbetsgivare att låta honom/henne komma till jobbet med linne, träskor och korta byxor. Varför skall jag vara tvungen att ha en arbetskamrat utan ansikte? Varför ska mina barn vara tvungna att bli undervisade av en kvinna som ser ut som ett spöke? Varför skall jag behöva ta bussen och låta någon utan ansikte köra mig till jobbet? Varför skall jag acceptera att bli undersökt av en läkare eller prata med en sjuksköterska som kan se mig i bara underkläder medan jag kan se bara personens ögon?
Om man själv väljer att klä sig på ett visst sätt av religiösa eller kulturella anledningar då skall man få göra det på samma sätt som arbetsgivare eller vi andra ska kunna ställa krav på hur vi vill att medarbetare eller arbetskamrater ska klä sig på jobbet.
Jag vill behålla min rätt och frihet att välja se en människas ansikte.

Länkar till ämnet:
DN: Reinfeldt vill inte lagstifta mot burka
Expressen: Burka-braket

Inga kommentarer: