onsdag, oktober 27, 2010

Jag bär inget lila - Jag är homo

Michael Kazarnowicz drog igång uppropet sedan fem unga pojkar begått självmord i USA efter att ha blivit mobbade för sin sexuella läggning. Han skapade ett evenemang på Facebook och just nu finns det 101604 deltagare.


Idag 27:e oktober ska man bära något lila på sig för att säga en självklarhet.

Just nu sitter jag på jobbet och har inget lila på mig, det enda lila jag ser nära mig är ett anteckningsblock som jag inte vet hur jag skulle kunna använda.

Jag vet att de flesta som läser min blogg är mina vänner, ovänner och en och annan nyfiken person, men man vet aldrig när någon annan kan klicka sig fram hit och kan läsa det här.

Jag glömde idag bära något lila på mig, även om jag själv är homosexuell, men med min lila text vill jag visa för dig att vi är många och att du inte är ensam.


Vägen till det vuxna livet är inte enkelt och ännu svårare är det när någon mobbar en bara för att man inte är som de flesta. Stå ut ”Det som inte dödar dig gör dig starkare”.

Homofobi finns och kanske alltid kommer att finnas, men det är som mycket annat; bara den rädslan som några upplever när någon är annorlunda.


Nej, det är inte alltid självklart, jag försöker fortfarande gömma min homosexualitet i visa kretsar. Jag är inte stolt över det, men det är så som min verklighet ser ut. Ibland har man modet att säga som det är, ibland inte, men trots det vet jag att jag inte är ensam och det ska du också veta.

Om dagen i medierna

Inga kommentarer: