fredag, oktober 08, 2010

Nobelpriset och don Mario

Beskedet om att Mario Vargas Llosa tilldelades Nobelpriset i litteratur gjorde att jag flög tillbaka i tiden och såg mig själv i min underbara stad Valparaiso, ungefär 14 år gammal och med en bok i handen ”La ciudad y los perros” (Staden och hundarna), alla känslorna kom tillbaka och en enorm stolthet fyllde mitt hjärta.


Återigen en sydamerikansk författare tilldelades det där uppskattade priset. Som Vargas Llosa sade detta var inte bara ett pris till hans författarskap utan även till det spanska språket.

Men glädjen varade inte länge för en och annan bitter latinamerikan med röda tendenser kritiserar på en gång ”don Marios”politiska ställning. Istället för att njuta av ett välförtjänst erkännande av den rika litteraturen som finns i vår kontinent blev han kallad för ” en bitter antidemokrat som stödjer kuppförsök”. (häs här)

Lätt att kritisera och ifrågasätta priset när man går efter sina politiska åsikter istället för sin goda smak för bra litteratur.

Vi som växte upp i en kontinent fylld av orättvisor, vi som verkligen växte upp under diktaturer, vi som inte flydde någonstans uppskattade och uppskattar våra författares verk, inte på grund av deras politiska åsikter utan på grund av det hoppet som de gav oss under dessa tider.

Ibland har jag en känsla av att en författare blir ogilltig förklarad om han inte är halvalkoholiserad, bohem och tillhör den gruppen som kritiserar etablissemanget.

Don Mario är den författaren som tillsammans med Gabriel García Marquez, Isabel Allende, Julio Cortázar och många andra har gjort att vårt litteraturarv har översatt till flera språk och deras verk har uppskattat i flera länder. De är vår stolthet.

Tack don Mario för att du gjorde mig sällskap i många år, du tillsammans med många andra latinamerikanska författare, tack för att du gör idag att alla dessa fina minnen kommer tillbaka. Minnen från min underbara Valparaíso, från mitt folk, från min kontinent som är mer är diktaturer och bittra motståndare.

läs mer här, här, här, här, här och här

1 kommentar:

Aldo sa...

Helt rätt! Den där America Vera-Zavala är bara en bitter kommunist. Glad att MVLL fick priset!