torsdag, mars 10, 2011

Hysén och konsten att komma ut

Han är 20 år, tillhör Sveriges mest kända fotbollsfamilj och siktar själv på att snart nå elitfotbollen. I nya numret av Offside kommer han ut som homosexuell.

När jag igår läste ”nyheten” var det första gången jag intresserade mig för sportsidorna i tidningarna. Härligt tänkte jag. Ännu en ”kändis” som kommer ut.


Sedan tänkte jag på hur intressant det är att i Sverige 2011 är det fortfarande en stor nyhet att en fotbollspelare går ut ur garderoben och blir en ”stor” nyhet.

I Sverige ”får” man vara homosexuell. Det finns lagar som skyddar oss, man får gifta sig och vi får skaffa barn genom insemination, MEN det är fortfarande stort när någon kommer ut.

Modigt av Hysén att prata öppen om sin homosexuallitet i sin macho värld. Jag vet inte om jag hade vågat. Men synd att detta måste genomgås av varje individ inte bara en gång, utan flera.

Jag kommer själv ihåg vilken lättnad det var när jag kom ut första gången och trodde att äntligen jag skulle andas och vara mig själv, naivt! Sedan dess har jag övervägt flera gånger om jag skall säga det när jag har varit på en arbetsintervju eller om jag kan säga som det är när någon okänd frågar om vad min man gör. Jag vet faktiskt inte hur många gånger jag har kommit ut.

Jag vet inte om det handlar om mina egna fördomar eller om det är den erfarenheten jag har med att tolka olika blickar eller beteenden som gör att varje gång jag möter nya människor börjar jag fundera på hur jag ska säga det.

Men som tröst för alla dem som inte vågar, behöver man inte vara en Hydén eller spela fotboll för att våga säga vem man är.

Även om man måste komma ut om och om och om igen i livet, och även om visa gånger känns det jobbigare än andra, är detta värt, eftersom varje gång man vågar komma ut känner man en oerhörd stolthet över att vara den man är.

Mer om Hysén här, här, här, här, här och här

Inga kommentarer: