tisdag, april 10, 2012

Född 2010 – Det udda programmet

Min lilla familj ställde upp för att vara med i SVTs Född 2010. När vi fick höra idén kunde vi inte motstå tanken att kunna visa att i vår värld lever vi hur "normalt" som helst, att vi är en del av samhället och att våra barn, barn i regnbågsfamiljer, har det hur bra som helst.

"Projektet är unikt i sitt slag och ambitionen är att genom dessa barnfamiljer skildra dagens och morgondagens Sverige. Vårens fyra avsnitt skildrar familjernas första två år med det nyfödda barnet." står det i SVTs presentation av programmet och är den versionen vi fick innan de började filma.

Men i vårens första fyra avsnitt visas inte vår sons första två år. Det finns knappt något om hans första år, trots att vi gick med en kamera hängandes efter oss hur många gånger som helst i nästan två år!

Dessutom är det ganska märkligt för mig att man skildrar dagens Sverige med en mamma som skakar sitt barn i ett gympapass eller en annan som föder i köket. Hur många av dagens mammor skakar loss sina nyfödda för att hålla formen? Eller hur vanligt är det att föda hemma?

Alla familjer har sina egenskaper och liksom vi är de en del av dagens Sverige. Men var finns den vanliga, klassiska svenska familjen? Alltså mamma, pappa, barn, med hus, bil, vanliga arbete? De som inte har barn sedan tidigare, de som inte är homosexuella, ensamstående och som tar sig till ett vanligt 8 timmars jobb?

Enligt mig är programmet ganska märkligt. Visst är alla barn som deltar i programmet (efter beslut av sina föräldrar) en del av dagens samhälle, men det känns mer som om man ville visa det udda, vilket inte är en äkta skildring av dagens Sverige. Dessutom känns det att ibland är några av barnen mer som statister i andras barn och dess familjers historia.

Vad har alla dessa familjer gemensamt och vad skiljer de åt? För min del det enda gemensamt min familj har med de andra är att våra barn är födda samma år, deltar i samma tv-program, lever i samma land, men förutom det är det inte så mycket.

Med tanke på att vi homosexuella oftast sätts i sådana sammanhang där man vill visa det udda, trodde jag att med Född 2010 skulle vi ha möjligheten att visa en regnbågsfamilj bland andra vanliga familjer, men vi måste nöja oss med att vara den homofamiljen bland andra familjer med sina egenskaper...trist! Synd att man just nu är en av de deltagarna i en serie som liknar mer än såpopera än ett seriöst program.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag blev positivt överraskad när jag hamnade utmattad framför teven inatt där reprisen gick och där du/ni medverkade. Kul att se Lund men framför allt gav Er kärlek hopp till oss som ännu inte funnit den rätte:-) Kram på Er och lille sonen.
/Madeleine

Anonym sa...

Jag håller inte alls med dig, även det lite udda måste få finnas med. Jag måste säga att jag blev positivt överraskad av bredden i programmet - alltifrån white trashfamilj till hysterisk perfektionism på Södermalm.
Är det inte precis så det ser ut i vårt land? Alla typer av familjer finns ju representerade. Vad vi får se och vad det handlar om är ju barns olika villkor i samhället och det ska bli spännande att få se utvecklingen. Som alltid när jag ser dokumentära samhällsskildringar så vet jag att vi behöver en stark individ i ett stark samhälle - därför är jag socialdemokrat hälsar Helena

Anonym sa...

Jag håller inte alls med dig, även det lite udda måste få finnas med. Jag måste säga att jag blev positivt överraskad av bredden i programmet - alltifrån white trashfamilj till hysterisk perfektionism på Södermalm.
Är det inte precis så det ser ut i vårt land? Alla typer av familjer finns ju representerade. Vad vi får se och vad det handlar om är ju barns olika villkor i samhället och det ska bli spännande att få se utvecklingen. Som alltid när jag ser dokumentära samhällsskildringar så vet jag att vi behöver en stark individ i ett stark samhälle - därför är jag socialdemokrat hälsar Helena

Karna sa...

Jag hamnade framför första programmet av en slump och blev helt fast! Jag tyckte programmen var fantastiska och att er familj var en del av det fantastiska! Tyckte det var bra att man skildrade alla familjer som "vanliga" med allt från "mamma, pappa, barn"-familjen till tonårsmamman och familjer spridda över hela landet i storstad och glesbygd. Härligt att man skildrar hur familjer faktiskt ser ut i dag! Lycka till med er söta familj och jag ser framemot att få fortsätta följa er!

Julia sa...

Jag reagerade på precis det du skriver efter att ha sett första avsnittet. Undrade hur det kändes för familjerna som skildras när de inser att de representerar någon form av "ytterlighet". En rolig serie dock med många fina scener, men idén verkar inte helt genomtänkt. Eller?

/Julia